Motor og kjøreegenskaper

Motoren har stemplene sortert i fire rader. Det gjør motoren veldig kort og kompakt.

Publisert
Sist oppdatert

Mercedes har innrømmet at firehjulstrekk på S-klasse stopper på S500 (V8) fordi det ikke er plass til både V12 og 4matic. BMW har ikke firehjulsdrift på 7-serien i det hele tatt. Med den korte W12 motoren er ikke det noe problem for VW. Motoren er ikke lengre enn en vanlig V8-motor og tar forbausende lite plass. I hver sylinderbank har stemplene en vinkel 15 grader og mellom sylinderbankene er vinkelen 72 grader. Phaeton er med andre ord den eneste tolvsylindrete bilen i klassen med firehjulstrekk inntil Audi A8 antagelig dukker opp med den samme motoren.

Sterk

Det er rykket fra start som er det desidert heftigste med motoren. Når du gir full gass fra stillestående kjenner du det trykker enormt i ryggen. Kun en tolver kan levere noe slikt. Det akselerer voldsomt og det virker som om det aldri skal gi seg. Selv om ikke 420 hestekrefter og 550 newtonmeter ikke er ekstremt er dette ytelser langt over det vi er vant med. Problemet er også i stort monn at bilen selv kamuflerer sine egne ytelser. Det er gjengs for hele klassen. Det samme skjedde når vi kjørte Mercedes S600. Den skal klare 0 til 100 på 4,8 sekunder og det føles fort, men også svært behagelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer