Motor og kjøreegenskaper

Ford Fusion er en bil det er fristende å fylle opp med passasjerer og bagasje, da holder det bare så vidt med 80 hestekrefter.

Publisert
Sist oppdatert

Tre motorer er tilgjengelig på Fusion. Vår 1,4-liter på 80 hestekrefter, en 1,6-liter på 100 hestekrefter samt dieselalternativet på 1,4-liter med 68 hestekrefter.

Greit i byen

Alene i bilen er bykjøring ikke noe problem med hensyn til motorisering. På landeveien har den lille motoren klare begrensninger. Forbikjøringer er vanskelig, og vi var ofte nede i fjerdegir i motbakker.

Da vi lastet opp for helgeturenvar til og med mopedbilene en utfordring å komme seg forbi. Til tross for utfordringene mener vi 1,4-literen er en grei motor. Du får det du betaler for, og motoren har ingen særegenheter bortsett fra litt rå gange på tomgang. Forbruket er også akseptabelt. Vi brukte 0,69 l/mil, produsenten oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,65 l/mil.

Lettkjørt

For styring, bremser og girkasse har enkel bykjøring vært siktemålet. Det har også Ford fått til. Styringen krever ikke mye kraft, girkassen er svært lettsjaltet og bremsene trenger ikke mye tilvenning. Positivt er det også at målet om enkel bykjøring ikke har gått særlig ut over egenskapene på landevei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer