Motor og kjøreegenskaper

At XC90 D5 er noen desiliter under konkurrentene i slagvolum er ikke særlig merkbart.

Publisert
Sist oppdatert

Den femsylindrede D5-motoren er på kun 2,4-liter. Det er ikke mange år siden det hadde vært en katastrofe i en bil på over 2 tonn.

Blant de bedre

D5-motoren dukker opp i alle Volvoer fra S60 og oppover. Den er en typisk representant for gode moderne dieselmotorer som har mye dreiemoment og akseptabelt med hestekrefter, 163 hestekrefter ved 4.000 o/min og 340 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min er tallene.

I praksis oppleves motoren som sterk og fleksibel, og forbruket imponerer. Vi brukte 0,92 l/mil på en sløyfe som riktignok gikk mye på landevei. Oppgitt forbruk fra fabrikk er 0,91 l/mil ved blandet kjøring.

Sterk nok

Du vil sjelden oppleve at du ikke klarer å tette luken i køen, men det vil dukke opp situasjoner der forbikjøringer ikke lar seg gjennomføre. Vi har ikke lastet XC90 til randen, eller hengt på en stor tilhenger, men tror ikke last vil ha stor innvirkning under vanlig kjøring.

Ved kjøring i byen krever det litt tilvenning at du må gi forholdsvis mye gass ved igangsetting. Etter at vanen er dannet oppleves XC90 som kvikk nok i byen. En fordel med D5-motoren er støynivået. Den støyer kun ved tomgangskjøring etter en kaldstart, og den blir raskt varm ved hjelp av en tilleggsvarmer. Volvos godt integrerte timer til tilleggsvarmeren (ekstrautstyr 2.500 kroner) er en fin komfortdetalj.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer