Motor og kjøreegenskaper

Defender er en tydelig bil, den viser klart hva den er laget for. Det er bare synd at det er så mye asfalt mellom de stedene den kan vise seg frem.

Publisert
Sist oppdatert

Det handler dessverre ikke så mye om uunngåelige kompromisser mellom terreng- og landeveiskjøring, kompromissene er greit løst. Problemene Defender har på landeveien er mer svakheter ved konstruksjonen. Vi har lagt en gjennomgang av disse til kapittelet om plass og komfort.

Blant de beste

I terrenget stemmer det meste for Defenderen. Riktignok finnes det biler som har bedre fremkommelighet opp en glatt kneik, men for kjøring i vanskelig terreng er Defenderen blant de beste. Det handler om en stiv ramme som ikke viker en tomme, og om hjul som blir tvunget til bakkekontakt når kollegaen på motsatt side blir tvunget over en hindring.

For eksempel vil en bil med mindre rom for bevegelse av hjulene under tøff kjøring ofte ha to hjul i luften. Det trenger ikke nødvendigvis ha så mye å si for fremkommeligheten, men er en slitsom måte å kjøre på. Spesielt er det vanskelig å beregne landingen, og det er en betydelig risiko for å skade bilen.

Litt hjelp

Det er ikke bare mekanikk som sørger for fremdrift under vanskelige forhold. Land Rover Defender kan leveres med ABS-bremser, en nødvendig avkryssing på ekstrautstyrlisten til 12.800 kroner, og da følger det med antispinn. ABS-bremsene og antispinn er tilpasset terrengkjøring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer