Motor og kjøreegenskaper

Nye Micra er morsom å kjøre, samtidig som den inngir tillit i vanskelige situasjoner. Den lille 1,2-literen imponerer.

Publisert
Sist oppdatert

Hadde det ikke vært fordi vi visste bedre, ville vi ha trodd at vi hadde en 1,4-liter under panseret. For Nissans 1,2-liter er en overraskende sterk kraftkilde. Den lille tverrmonterte motoren leverer akselerasjon allerede fra 1.500 omdreininger, noe som betyr at man kan bruke femtegiret helt ned i 50 kilometer i timen. Også i mellomregisteret produserer motoren overraskende mye kraft. I tillegg er den turtallsvillig og stortrives i området mellom 4.500 og 6.500 o/min, der den puster lett og leverer fin akselerasjon. I dette turtallsområdet er også gassreponsen kvikk.

Variable ventiltider

Hvordan kan det ha seg at en så liten motor evner å gjøre en så god jobb? Svaret er nok blant annet å finne i ventilstyringen. Motoren er nemlig satt opp med variable ventiltider, noe som gjør det mulig å hente ut mye effekt på topp, samtidig som man slipper å ofre dreiemoment i bunn. Dermed yter motoren hele 80 hestekrefter ved 5.200 o/min og 110 Nm ved 3.600 o/min. Dette er tall som ikke står mye tilbake for det man forventer av 1,4-litere.

I tillegg betyr det selvsagt mye at Micra er en lett bil, motoren har kun 980 kilo å slepe på. Kombinasjonen av lav vekt og høy effekt sørger for at Micra 1.2 faktisk er en bil som uten problemer kan tas med på forbikjøringer på landeveien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer