Motor og kjøreegenskaper

Nye Toyota Land Cruiser har tatt et langt steg fremover når det gjelder kjøreegenskaper, motorutviklingen har imidlertid stått stille.

Publisert
Sist oppdatert

Land Cruiser har den samme motoren under panseret som utgående modell. Det er en slagvolumstor firesylindret motor som ikke virker like moderne som den vi finner i Mercedes-Benz ML 270 CDI.

Sterkere og stillere

Med tre desiliter mindre slagvolum, men med en sylinder ekstra, er 270 CDI motoren den beste av disse to. Den har med 163 hestekrefter akkurat samme antall hestekrefter som i Land Cruiser. Forskjellen ligger i et høyere dreiemoment. ML 270 CDI med automatgir tilbyr 400 Newtonmeter (Nm) ved 1.800 o/min. Tilsvarende tall for Land Cruiser er 343 Nm ved 1.600 o/min.

Den ekstra sylinderen kan være årsaken til den snillere gangen til 270 CDI motoren. Den går påfallende mye stillere enn 3-literen i Land Cruiser, og også vibrasjoner er det mindre av. Begge motorene gir tydelig inntrykk av nok kraft, men bare ML 270 CDI-motoren kan i visse tilfeller føles sprek.

Samme forhold

Også i kraftoverføring ligger Mercedesen foran med fem kontra fire. Den firetrinns automatgirkassen i Land Cruiser gjør jobben på en grei måte, mens femtrinnskassen i Mercedes øker den positive følelsen av en god motor/girkasse-kombinasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer