Motor og kjøreegenskaper

Turbomotoren som sitter i testbilen er kanskje den motoren som passer A4 best. Både med tanke på prislapp og kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Motoren kjenner vi godt fra før. Den har blitt en gammel traver og dukker til stadighet opp i nye effektvarianter. 163-hesteren som vi har kjørt nå er av de siste tilskudd og til neste år kommer også en 190 hesters variant. Fra før finnes den med effekter på 150, 180, 210 og 225 hester.

Flat kurve

Takket være lavtrykksturboen er dreiemomentet like høyt fra 1.950 til 4.700 omdreininger i minuttet. Motoren føles likevel sterk og kvikk helt opp til rødmerkingen, men den viktigste egenskapen er at motoren trekker godt over et bredt register. Det er mye opp til deg selv hvilket gir du skal bruke ved en forbikjøring.

Passer best

163 hestekrefter skremmer ikke vannet av noen, og du merker knapt noe forskjell fra 150 hesteren, men motoren er kvikk nok. Toppeffekten oppnås ved 5.700 omdreininger og er egentlig nok for bilen hvis pris er et poeng. Skrittet opp til 190-hesteren er på cirka 40.000 kroner og det er jo like greit å slippe det. Uansett så har det blitt mye bedre nå. Forrige gang vi kjørte A4 med 150 hester var neste effektvariant en V6-er med 220 hestekrefter. Prismessig langt utenfor rekkevidde for de fleste og dermed lite interessant.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer