Motor og kjøreegenskaper

Mercedes-Benz har i stor grad valgt kompressor fremfor turbo for å øke ytelsene. Ytelsene i CLK 200 Kompressor er fullt ut akseptable.

Publisert
Sist oppdatert

I forhold til CLK 240 er det kun motorlyd og en tidligere dreiemomenttopp som avslører at det er en 1,8-liter under panseret.

Høyt dreiemoment

240 Newtonmeter (Nm) ved 3.000 o/min leverer den kompressormatede motoren. Det er samme dreiemoment som i CLK 240, men en del tidligere. Toppeffekten på 163 hestekrefter dukker opp ved 5.500 o/min.

Det kan synes rart at Mercedes-Benz velger å putte to på papiret så like motorer under panseret på CLK. Grunnen er nok at noen markeder foretrekker V6-motorer. Ser man bort fra lyden og et ørlite overtak fra 0-100 km/t til V6-motoren, er 1,8-literen et fullgodt alternativ. Særlig i Norge der avgiftsfordelen gjør den nesten 90.000 kroner billigere.

Kompetent understell

Under testen følte vi hele tiden at bilen kunne presses mye mer, oppførselen gir et solid inntrykk. Veigrepet tåler mye større krefter enn det en motor på 163 hestekrefter kan levere. Til tross for det gode grepet er komforten ivaretatt med godt monn.

Den gode fjæringskomforten passer perfekt til en turbil som CLK. Den gir deg muligheten til å smile overbærende over alle ujevnhetene på norske vinterveier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer