
Vi synes allikevel det virker som at 1.8T-motoren klarer seg bedre i Superb enn i Audi A6.
150 hestekrefter
Hestekreftene sørger for at Superb klarer 0-100 km/t på 9,5 sekunder. Toppeffekten på 150 hestekrefter dukker opp ved 5.700 o/min, og maksimalt dreiemoment på 210 Newtonmeter (Nm) får du ved 1.750 o/min. Dette er ytelser som gjør at Superb på ingen måte føles undermotorisert, men ekstra vekt utover egenvekten på 1.438 kilo vil være merkbart.
Vi målte forbruket til 0,83 l/mil ved blandet kjøring, og det må karakteriseres som akseptabelt.
Sporer
Piggdekkslitte veier avslører at den store Skodaen sporer en del. I forrige test trodde vi det kanskje hadde noe med dekkene å gjøre, men også på piggfrie vinterdekk sporer Superben. Det gir ikke akkurat storbilfølelse å sitte å gjete bilen med rattet.
Bortsett fra sporingen gjør understellet en god jobb. Fjæringen håndterer forskjellig underlag godt, og ved hard oppbremsing oppfører Superben seg forutsigbart. Med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standard kan Superb karakteriseres som en bil med sikre kjøreegenskaper.
Komfort som gjelder
Girkassen er svært lettsjaltet, og ikke særlig sportslig. Det er ikke noe problem i Superb som fullt ut er innrettet mot komfort. Styringen er også komfortjustert og mange vil nok savne en litt mer direkte styrfølelse.
Prisgunstig storbil

Skoda Superb imponerer oss, og det er svært vanskelig å finne konkurrenter med liknende prislapp. En Audi A6 som vi har sammenliknet med tidligere koster 370.900 kroner med samme motoren, og det er før det nødvendigste av ekstrautstyr er montert.
I vår forrige test av Skoda Superb finner du mer om plass, komfort og konkurrenter.
Store bilder kan du se her.