Motor og kjøreegenskaper

Octavia RS kan slå i bordet med skikkelige krefter. 180-hesteren har nok effekt til de fleste oppgaver og gir til og med nok til å skape kjøreglede.

Publisert
Sist oppdatert

Motoren i Octavia RS er en 1,8 liters turbomotor som er svært velbrukt og den finnes i et antall effektvarianter fra 150 til 225 hestekrefter spredt over både Skoda, Volkswagen, Audi og Seat. Octavia RS befinner seg sånn midt på treet med 180.

Grommotor

Vi liker denne 1,8-literen. Den er sterk og tar i skikkelig allerede fra lave turtall. Effekten er på topp ved 5.500 omdreininger og dreimomentet ligger flatt fra 1.950 til 5.000 omdreininger. Dette betyr at du har en svært fleksibel motor som trekker omtrent over hele turtallsregisteret og du har krefter tilgjengelig uansett hvilket gir du har valgt så sant du befinner deg over 2.000 omdreininger.

Fartsressursene holder i lange baner for norske forhold og toppfarten er vel egentlig av akademisk interesse, men den greier 230 kilometer i timen. 0-100 er en tøff øvelse og Octavia RS makter dette på 8 sekunder blank.

Motoren kjenner vi god fra før, og i Octavia sitter motoren på tvers. Den har fire sylindere, turbo, ladeluftkjøler, to overliggende kamaksler og fem ventiler per sylinder. Effekten går gjennom en femtrinns girkasse til forhjulene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer