Motor og kjøreegenskaper

IS200 SportCross har en flott motor, sekstrinns girkasse og lekne kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Noe av det første du vil legge merke til når du iakttar IS200 SportCross bakfra, er det voldsomt dimensjonerte eksosrøret. Det fete røret er forbundet med en flott rekkesekser med to liter slagvolum. Sekseren puster gjennom 24 ventiler som betjenes av to overliggende kamaksler. I tillegg er variabel ventilstyring på plass. Resultatet er 155 hestekrefter og 195 newtonmeter, sistnevnte ved 4.600 o/min.

Flott skyv

Rekkeseksere brukes dessverre av stadig færre bilfabrikanter, men Lexus er altså blant de få som holder konstruksjonen i live. Selv om Lexus-motoren ikke produserer et like vakkert lydbilde som BMWs rekkeseksere, hører man godt at det befinner seg noe spesielt under panseret. Det merker man også når man trår på gasspedalen. Når turtelleren passerer 4.250 omdreininger leverer motoren et herlig skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.400 o/min. Motoren virker forøvrig svært uanstrengt ved 6.400 o/min og høres ut som om den ville taklet langt høyere turtall.

Sterk fra bunn

Ved høye turtall er gassresponsen svært kvikk og fronten reiser seg markant ved gasspådrag. Motoren er mer enn sterk nok til å gi en sportslig opplevelse - og forbikjøringer er overhodet ikke noe problem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer