Motor og kjøreegenskaper

Octavia 1.9 TDI 4x4 er utrustet med en sterk og avgiftsgunstig motor og kjennetegnes ved god fremkommelighet i kombinasjon med fine kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

De aller fleste bilprodusenter satser helt og fullt på såkalt common rail-teknologi i sine dieselmotorer. Også Volkswagen-konsernet produserer common rail-motorer, men har i tillegg valgt å satse på såkalt pumpedyse-teknologi. Pumpedyse-motorene kjennetegnes ved sin noe hardere og mer knatrende gange.

Volkswagen-konsernets 1,9 liter store pumpedyse-motor finnes i hele seks effektvarianter - varierende fra 90 til 150 hestekrefter. Motoren er å finne i mer enn ti modeller fra Audi, Seat, Skoda, Volkswagen. Ja, vi finner den til og med igjen i Ford Galaxy, fetteren til Seat Alhambra og Volkswagen Sharan.

Liten varmeproduksjon

Vi har testet denne motoren en rekke ganger i ulike biler og har etter hvert lært oss å like den godt, til tross for enkelte ulemper. Hovedproblemet med drivkilden er at den støyer noe mer enn mange av konkurrentenes motorer. Et annet problem er at den produserer svært lite varme, noe som merkes godt på vinteren. Dette er imidlertid et problem mange dieselmotorer sliter med, rett og slett fordi de arbeider så effektivt. Problemet kan løses ved å montere en såkalt tilleggsvarmer, noe som koster omlag 15.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer