Motor og kjøreegenskaper

Du avslører enkelt at det er dieselmotor under panseret, men ikke på grunn av ulyd.

Publisert
Sist oppdatert

En ting avslører, og det er dreiemomentet på hele 500 Newtonmeter (Nm). Kreftene føles alltid tilgjengelig, og for de som ikke jager toppfart vil kreftene også føles tilstrekkelige.

Holder med seks på rekke

Bortsett fra en treliters spesialdiesel fra AMG i Mercedes-Benz C-klasse, er det ingen som kan måle seg med ytelsene fra rekkesekseren i 7-serie. Konkurrenter som Audi A8 og S-klasse må ty til V8-motorer for å overgå 730d.

Kjørbarheten, en blanding av ytelse og komfort, er helt på topp med treliteren. Fartsøkningen ved gasspådrag er god for de fleste øvelsene det er vanlig å utføre med bil i Norge, forbikjøringer utføres for eksempel med gode marginer.

Selv om det muligens føles litt stusselig at turtelleren har godt med rødmerking før 5.000 o/min, får du likevel litt hestekrefter-følelse ved full gass.

Vi klarte oss med mindre enn literen per mil, hvilket imponerte oss. Uten at drivstofføkonomi på noe hvis kan puttes inn i et totalregnestykket på en bil til rundt en million kroner, er det i alle fall visse komfortfortrinn ved å slippe å fylle drivstoff hele tiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer