Motor og kjøreegenskaper

Mini Cooper S er en imponerende kjøremaskin med bakhjul som blir med på det meste, og en motor som gjør det meste mulig.

Publisert
Sist oppdatert

Ikke siden vi kjørte Honda Civic R har vi opplevd en så direkte kontakt med veien. Styring og bremser er direkte nok i massevis til å gi den gode kjørefølelsen.

Skrekkblandet fryd

I en vanlig Mini Cooper med 115 hestekrefter under panseret og standarddekk på 15-tommers felger, er det lett å få til den gode kjørerytmen. Grensene for når veigrepet er i ferd med å si takk for seg er tydelige, og både over- og understyringen er kontrollerbar.

Med 17-tommers felger (ekstrautstyr 5.940 kroner), dekkdimensjonen 205/45 og 163 hestekrefter på forhjulene går svingene fortere, men med langt mindre marginer. Det er mye vanskeligere å lokke det beste ut av Cooper S, og vi opplevde at smilet stivnet når veigrepet glapp i den 3,63 meter lange Minien. Det skjer nemlig fort, men den korte bilen med det relativt brede fotavtrykket er mulig å lokke på rett vei igjen. Den muligheten er ikke alltid tilstede med småbiler på brede dekk.

Lydig

En imponerende egenskap ved Mini er styringen. Selv ikke i Cooper S er du plaget av at styring og fremdrift skjer gjennom samme hjulpar. Sporingen vi hadde problemer med på testbilen skyldes nok i noen grad slitte fordekk, men kjører du mye på piggdekkslitte veier bør du nok vurdere nøye om det ikke holder med standard dekk-/felgkombinasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer