Motor og kjøreegenskaper

Focus ST 170 har en av de jevneste effektkurvene vi har vært borti.

Publisert
Sist oppdatert

Focus ST 170 er i likhet med Corolla T-Sport og Honda Civic Type R utstyrt med blant annet avansert ventilstyring. Den har variable ventiltider og variabelt innsug. Variabelt innsug er et mekanisk system som gjør at innsugskanalene forkortes når turtelleren passerer 6.000 omdreininger.

Ingen bunner…

…og heller ingen topper. Effekten er utrolig jevnt fordelt over hele turtallsregisteret. Allerede fra 2.000 omdreininger begynner det forsiktig å røre på seg. Oppover i turtallregisteret blir motoren sterkere og sterkere og fra 6.000 omdreininger merker du en merkbar forbedring, og det gir seg ikke før rødmerkingen starter på 7.250 omdreininger. Vi vil likevel ikke karakterisere dette som en typisk turtallsmotor. Vil du han en bil som er en typisk turtallsracer er det mer Corolla T-Sport og Civic Type R du skal se på.

Ikke fornøyd

Tidligere har vi kjørt flere biler av den samme typen, biler fra kompaktklassen med overdimensjonert motor. Det har vært mange livlige kjøreturer og mye moro. Ford Focus er også en sprek bil som mange vil føle gir akkurat det lille ekstra, men den gir ikke så mye trøkk som noen av konkurrentene kan tilby. Den mangler det lille ekstra sparket som du får hvis du velger en vill Civic Type R eller en Leon 1.8 Sport med 180 hestekrefter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer