Motor og kjøreegenskaper

V6-motoren som sitter i testbilen er foreløpig den minste motoren i A4 kabriolet.

Publisert
Sist oppdatert

Motoren kjenner vi godt fra før. Den brukes også i den ordinære Audi A4 og i A6. I vårt tilefelle var den koblet til Audis trinnløse girsystem, Multitronic.

Effektiv

Fordelen med den trinnløse girkassen er at den skal stjele svært lite effekt. På 2,4 literen, som vi har kjørt, er ytelsen fra 0-100 kilometer i timen kun en tidel tregere med trinnløst gir. På modellen med treliters motor er tallene fra 0-100 kilometer identiske med manuelt og trinnløst gir. Toppfarten er litt lavere med trinnløst gir, men det burde ikke være utslagsgivende for om du velger denne girkassen eller ikke.

Der den er sterkest

Med trinnløst gir kjører du helt uten rykk og napp. Turtelleren beveger seg rolig opp og ned etter hvor mye gass du gir. Det er veldig behagelig, men selv om vi har prøvd dette flere ganger tidligere, er det uvant. Det blir for eksempel mye rusing ved hard gassing, men fordelene er flere. Turtelleren ligger stort sett hele tiden i det mest gunstigste turtallsområdet. Det betyr det morsomme faktum at du kan holde konstant turtall under akselerasjon. Dette igjen gjør at motoren kan utnyttes best mulig, og at bensinøkonomien kan bli en fin ekstrabonus.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer