Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen-konsernets 1,9 liter store dieselmotor er å finne i en rekke modeller, nå også i nye Ibiza. Problemet er at motoren er så dyr.

Publisert
Sist oppdatert

I billigste versjon koster Seat Ibiza 144.900 kroner. Ibiza er da utrustet med en 1,2-liters bensinmotor som yter 64 hestekrefter. Ibiza 1.9 TDI med 100 hestekrefter derimot, koster hele 241.200 kroner - altså nesten 100.000 kroner mer enn billigste bensinmodell. Årsaken bak den enorme prisforskjellen er å finne i det norske avgiftssystemet, som straffer både slagvolum og effekt.

Motor fra Passat og A4

Ibiza 1.9 TDI er med andre ord altfor dyr til at den vil bli seriøst vurdert av de fleste småbilkjøpere. Og det er synd - for dette er en virkelig morsom bil. Motoren, som yter 100 hestekrefter og 240 Nm, er nemlig kraftig nok til at den er å finne i biler som Audi A4 og Volkswagen Passat. Med tanke på at Ibiza er langt mindre og lettere enn disse bilene, sier det seg selv at dette blir et underholdende kjøretøy.

Flott skyv

Motoren leverer et herlig skyv mellom 1.500 og 2.500 o/min. Når 2.500 o/min passeres, avtar skyvet noe, men motoren leverer fortsatt fin akselerasjon helt til rødmerkingen ved 4.500 o/min. Motoren er med andre ord svært fleksibel, noe som betyr at man alltid har kraft på lager, nærmest uansett turtall.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer