Motor og kjøreegenskaper

Vi har kjørt den billigste V6-motoren, men den firesylindrede 200 Kompressor, som kun har 7 hestekrefter mindre og som er 90.000 kroner billigere, er nok den modellen som har størst mulighet til å bli en volummodell.

Publisert
Sist oppdatert

For at du skal føle sportsligheten i en CLK trenger du større motor enn 170 hestekrefter. Gassrespons og kjøreegenskaper gjør dette til en komfortabel turbil for to mennesker. CLK 500 har en akkurat "passe" motorisering for CLK. 306 hestekrefter sørger for at du får brukt bilens potensiale fullt ut, men prisen for en slik her hjemme befinner seg nesten på et absurd nivå, 1.041.200 kroner koster den.

Navnejuks

Selv om det står 240 på merkelappen får du likevel en 2,6-liters motor. Effekten er 170 hestekrefter og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 4.500 omdreininger. Dette merkes i praksis ved at det ikke akkurat blir noe fres fra start. CLK 240 er faktisk ganske treg inntil turtallet tar seg opp. Førsteinntrykket retter seg en del, og de som kommer rett fra en 100 hesters Golf, vil nok kjenne litt adrenalin. De som er vant til litt sprekere biler fra før vil nok oppfatte dette som ganske ordinært.

Denne følelsen kommer mye av at bilen er så stabil, stor og trygg at fartsfølelsen mer elle mindre forsvinner. Noen synes kanskje det er like greit, men vi synes det var litt synd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer