Motor og kjøreegenskaper

X-Trail har verken lavgirserie eller differensialsperrer, men imponerer likevel i terrenget.

Publisert
Sist oppdatert

Det finnes i dag en rekke ulike firehjulstrekksystemer, blant annet Torsen-differensialen, viskositets-koblingen og Haldex-koblingen. Nissan har valgt å satse på en elektromagnetisk kløtsj.

Dette systemet fungerer godt i praksis og gir føreren stor valgfrihet. I X-Trail kan man nemlig ved hjelp av knapper på dashbordet velge mellom tre alternativer - forhjulsdrift, elektronisk styrt firehjulsdrift og konstant firehjulsdrift.

Smart og lettvint

Fordelen med disse valgmulighetene er at de løser den iboende konflikten mellom fremkommelighet og drivstoff-forbruk. Ønsker man å spare drivstoff velger man forhjulsdrift - de gangene man trenger fremkommelighet trykker man på et av firehjulsdrift-alternativene.

Flott i terrenget

Vi valgte sistnevnte da vi besøkte vår terrengløype og lot oss imponere over hvordan X-Trail ved hjelp av firehjulsdrift og antispinn kjempet seg opp skremmende bratte og gjørmete bakker. Uansett hvor hardt vi forsøkte klarte vi faktisk ikke å sette oss fast med X-Trail.

Det finnes selvsagt rene terrengbiler som har enda bedre fremkommelighet enn X-Trail. Vi kjenner imidlertid ingen som har behov for en bil som er råere i terrenget enn det X-Trail viste seg å være.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer