Motor og kjøreegenskaper

Sterk motor skaper neste alltid kjøreglede. Det gjør det her også og kjøreegenskapene følger opp forventningene

Publisert
Sist oppdatert

Forutsigbarhet er et viktig element i en bils kjøreegenskaper. Renault Clio Sport er forutsigbar, men det er mer bevegelse under svingkjøring enn i for eksempel tyske konkurrenter. Det tar Clio igjen ved å være spesielt komfortabel for å være en GTI-bil.

Sterk motor

Det skal ikke rare fantasien til for å skjønne at en bil på 1.035 kilo blir kjapp med 172 hestekrefter. Motoren trekker godt i de fleste gir bare du kommer litt opp i turtall. Maksimalt dreiemoment og effekt inntreffer nemlig ganske likt. Antall newtonmeter er fulltallige ved 5.400 omdreininger, og samtlige hestekrefter har du tilgengelig ved 6.250 omdreininger.

Denne motorkarakteristikken antyder at Renault Clio Sport er en bil som liker et liv med høyt turtall. Det er ingen problemer forbundet med å la motoren jobbe på høyt turtall, støynivået er akseptabelt, og det føles også sterkt at det ligger en gevinst i å tyne motoren.

Tung girkasse

Girkassen gjør en god jobb med motoren, men spaken er tung affære. Den er tjukk og lang, og sjaltebevegelsene er lange. Den er også upresis og det er fullt mulig å bomgire. Det hadde også vært en fordel med seks gir.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer