Motor og kjøreegenskaper

Med automatkasse og en toliters V6-motor under panseret klarer X-type 0-100 på 10,8 sekunder. X-type 2.0 V6 er passe rask og den tilbyr kjøreegenskaper som langt overgår effekten.

Publisert
Sist oppdatert

Jaguar har tatt ut 156 hestekrefter av X-Type 2.0, noe som er litt mindre en BMW tar ut av sin 320i. BMW 320 har et slagvolum på 2,2 liter og yter 170 hestekrefter. Vi skjønner at BMW har valgt å ikke kalle modellen for 322. Det klinger ikke helt bra. Det samme gjelder for Jaguars V6-motor, som har et slagvolum på 2,1 liter. Det er heller ikke et produktnavn med smell i.

Vi begynner på bunn

Vi begynner med det vi er mest misfornøyd med, nemlig trekkraften. Et maksimalt dreiemoment på 196 newtonmeter sammen med 156 hestekrefter er ikke all verden, og vi merker godt at bilens vekt på 1.425 kilo er mer enn nok å dra på. Vi legger også litt av skylden på automatkassen. Skal du få til noe som er i nærheten av raske girskift må du gjøre det selv med girspaken.

Her slutter klagingen

Det er først når man trykker gasspedalen i bunn, at motoren viser litt arbeidslyst. Fronten reiser seg, og når turtallet passerer 4.500 omdreininger i minuttet leverer motoren et bra skyv helt opp til turtallsperren ved 7.000. Gjennom hele turtallsregisteret er motoren lavmælt og det er ikke en eneste vibrasjon å spore.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer