Motor og kjøreegenskaper

Glem turtelleren, her er det fravær av skyv som forteller deg når det er på tide med et girskift.

Publisert
Sist oppdatert

Allerede ved 4.000 o/min når HDI-motoren toppeffekt på 110 hestekrefter.

Stort fortrinn

HDI-motoren har et stort fortrinn fremfor mange av konkurrentene – den er svært fleksibel på lavt turtall. For de aller fleste er denne egenskapen noe som øker kjørekomforten mange hakk i hverdagen, og det er slett ingen selvfølge at moderne dieselmotorer oppfører seg på denne måten.

Brukervennlig

Den tydeligste egenskapen til Peugeot 307 med denne motoren er den dagligdagse brukervennligheten. Det er greit å stå i kø, og det er ikke noe problem å foreta effektive forbikjøringer. Dessuten går det lenge mellom hver gang tanken på hele 60 liter må fylles opp.

Styringen er presis, og passe vektet. Girkassen derimot vil ikke alle trives like godt med. Rett nok er den lettsjaltet, men på vei mellom girene er det lite som styrer deg i riktig retning.

Tull med turtall

På turtelleren begynner den litt vage rødmerkingen ved rundt 5.500 o/min. Dit kommer du aldri. I praksis dør trekkraften hen ved 4.500 o/min, og det skal godt gjøres å presse turtallet særlig høyere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer