Motor og kjøreegenskaper

Lavtrykksturbomotoren på 150 hestekrefter gjør jobben sin, og samarbeidet med den trinnløse girkassen imponerer.

Publisert
Sist oppdatert

Motoren er sterk på lave turtall hvilket egentlig ikke gjør den så sårbar for hvilke girløsninger som velges, men motoren hadde nok slitt betydelig mer med et konvensjonelt automatgir.

Viker ikke

Den trinnløse girkassen skifter kontinuerlig utveksling. Dette gjør at når du planter gasspedalen i bånn, legger motorturtallet seg på effektmaksimum, og utveksling mellom motor og drivhjul endres kontinuerlig. Resultatet er imponerende, akselerasjonen er nesten som når fabrikkjørere girer som besatt med en manuell girkasse. Med en normal sjåfør bak rattet vil nok en bil med Audis Multitronic-system kjøre fra tilsvarende biler med manuelle girsystem.

En svakhet er forsinkelsen ved raske gasspådrag. Det virker som girkassen trenger litt tid for å finne ut hva den skal gjøre. Denne forsinkelsen opptrer selv om du har aktivert den manuelle girskift-funksjonen. Vanlige automatgir virker mer låst i overgangen mellom motor og drivhjul.

Lavtrykksturbo

Et tidlig og relativt kraftig dreiemoment på 210 Nm fra 1.750 til 4.600 o/min gjør at den 1,8-liters lavtrykksturbomotoren føles sterk. Sterk nok til å drasse rundt på en bil som veier 1.490 kilo, og sterk nok til å tåle trinnløst automatgir. Toppeffekten er på 150 hestekrefter ved 5.700 o/min.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer