Motor og kjøreegenskaper

BMW 5-serie Touring er tilgjengelig med tre diesel- og fire bensinmotorer. Vi valgte minste bensinalternativ - og angret ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Selvfølgelig ville det ha vært moro å teste en 530i, som kan skilte med 231 hestekrefter. For ikke å snakke om 540i, som er utrustet med en 4,4 liters V8-motor som yter 286 hestekrefter. Problemet med disse bilene er at de koster henholdsvis 684.000 og 982.000 kroner.

Og hva skal man egentlig med disse supermotoriserte stasjonsvognene? Vi klarte oss i hvert fall utmerket med minstemann i bensinfamilien, 520i, som koster 496.000 kroner med automatgir.

2,2 liters rekkesekser

520i er nemlig utrustet med en glimrende motor, som faktisk har et større slagvolum enn det misvisende navnet skulle tilsi. Under 520-panseret finner vi nemlig en flott rekkesekser med 2,2 liter slagvolum. De seks sylindrene leverer respektable 170 hestekrefter ved 6.100 o/min, noe som flytter den store stasjonsvognen fra 0-100 kilometer i timen i løpet av 10,5 sekunder.

Variable ventiltider

Den kultiverte rekkesekseren er ikke satt opp med verken turbo eller kompressor. Likevel er den svært fleksibel. Dette skyldes blant annet at motoren er utrustet med BMWs såkalte Vanos-teknologi - eller variable ventiltider. De variable ventiltidene sørger for at motorens fyllingsgrad tilpasses turtallet, noe som i sin tur sørger for at motoren både klarer å levere kraft i bunn og høy effekt på topp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer