Motor og kjøreegenskaper

Ved hjelp av to desiliter ekstra slagvolum og mer avansert ventilstyringsteknikk har Porsche 911 Carrera fått mer effekt og økt dreimoment.

Publisert
Sist oppdatert

Porsche byttet nemlig nylig ut sin 3,4-liter med en oppgradert 3,6-liter. Motoren er selvsagt fortsatt en bokser-konstruksjon, en motortype som i hovedsak kun benyttes av to bilprodusenter, Porsche og Subaru. Bokser-konstruksjonen kjennetegnes ved at sylindrene ligger vannrett på veivakselen, noe som gjør at den skiller seg fra både V- og rekkemotorene.

370 Nm

Porsche har tatt ut hele 320 hestekrefter av den seksylindrede kraftkilden, noe som betyr at den tyske bilfabrikanten har tynet ut nesten 100 hester per liter slagvolum. Hvordan har de klart det? Vel, det er selvsagt skrevet tykke bøker om denne motoren. Vi tar snarveien og begrenser oss til å fortelle at den er utrustet med fire ventiler per sylinder, variable ventiltider og variable ventilløft. Ved hjelp av denne teknologien er 320 gamper på plass ved 6.800 o/min. Maksimalt dreiemoment, 370 Nm, oppstår ved 4.250 o/min.

Tiger i bur

Dette er pene tall, men motoren oppleves faktisk som enda kraftigere i virkeligheten. En eksplosiv gassrespons, brutal akselerasjon og voldsomme fartsressurser sørger for at Porsche 911 er en opplevelse helt utenom det vanlige. Vi har lett med lys og lykte, men klarer ikke å finne mer enn to alvorlige problemer med bilen. Det første problemet er at bilen er alt for dyr for vanlige lønnsmottakere. Det andre problemet er at man i Norge er avhengig av tilgang på lukket bane for å finne ut hva bilen virkelig duger til. Det å eie en Porsche 911 i Norge, uten å gi den regelmessige lufteturer på bane, kan nærmest sammenlignes med holde en tiger i bur. Begge deler er etisk betenkelig - for ikke å si forkastelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer