Motor og kjøreegenskaper

Motoren er den samme som sitter i Astra 1.8 og yter 125 hestekrefter. Vi hadde håpet på mer trøkk.

Publisert
Sist oppdatert

125 hestekrefter i en såpass liten bil høres voldsomt ut, men klarte ikke uten videre å skremme oss.

Hvor er råtassen?

Corsa GSi veier rett over 1.000 kilo og med hjulene godt trukket ut i hvert hjørne, satte vi oss godt til rette for å ta fatt på svingene. 1,8-literen med 4 ventiler per sylinder og 125 hestekrefter gjør en god jobb i familiebilene til Opel, men sliter med å gi Corsa GSi den snerten vi var på utkikk etter. Det går for så vidt fort nok, men med de hissige bokstavene GSi på hver forskjerm burde det være mer trykk i seteryggen.

Turtallsmotor

Normalt er ikke det noe du setter veldig pris på, men på sportslige biler som denne, skal det være snert opp mot turtallssperren. Det er det også, selv om det er en ”vanlig” motor som er montert under panseret på Corsa GSi. Siden vi omtaler en GTI-bil, kan vi trygt si at det ikke trekker noe særlig under 4.000 omdreininger. Det er på høyt turtall det skjer, og du er nødt til å tyne motoren skikkelig og jage ut hver eneste lille hest, hvis du vil ha frem takter som trekker frem smilet hos sjåføren. Antispinnsystemet er aktivt hele tiden og kan ikke skrus av. Ille syne kanskje noen, men det er til å leve med.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer