Motor og kjøreegenskaper

Chrysler Neon 1.6 kan skilte med brukbare kjøreegenskaper og en frisk turtalls-motor. Bremsene lever imidlertid ikke opp til dagens standard.

Publisert
Sist oppdatert

Som nevnt i forrige kapittel, hadde BMW en finger med i spillet da den 1,6 liter store Neon-motoren ble utviklet. Det betyr ikke at motoren er den mest moderne på markedet. Kun toppen er i aluminium og Chrysler har kun tatt seg råd til en enslig overliggende kamaksel.

Sprek på høye turtall

Når det er sagt - motoren er en hissig og underholdende kraftkilde. Når turteller-nålen passerer 4.000 o/min våkner den skikkelig til liv og byr på uvanlig kraftig akselerasjon, slagvolumet tatt i betraktning. Gassresponsen er i tillegg kvikk ved høye turtall, noe som gjør Neon til en overraskende sportslig og morsom bil på landeveien.

Med medaljen har en bakside. Årsaken til at motoren er så sprek på høye turtall, er at maksimalt dreiemoment er lagt helt opp på 4.550 o/min. Resultatet er at motoren oppleves som relativt død ved lave turtall, noe som i sin tur fører til at girspaken må benyttes hyppig.

Fin girkasse

Girspaken er imidlertid ikke noe plagsomt bekjentskap. Spaken er fornuftig plassert og glir lett i trinn. Det tar derfor kort tid før man behersker Neon, noe som øker villigheten til å overse at girkassen lager lavmælte klikkelyder ved bruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer