Motor og kjøreegenskaper

Diesel er in og klodens bilprodusenter lanserer nye dieselmotorer på løpende bånd. Ford er intet unntak og har utrustet både Focus og nye Fiesta med moderne dieselmotorer. Nå er det Mondeo sin tur.

Publisert
Sist oppdatert

Ford Focus 1.8 TDCi ble lansert for et snaut år siden, og vi lot oss imponere over den nye dieselmotoren da vi prøvekjørte den i Sevilla. Ikke bare er motoren sterk og sprek, den har i tillegg en usedvanlig myk gange og produserer svært lite støy sammenlignet med det vi har vært vant med fra andre dieselmotorer.

Ny 1.4-liter

Det samme kan sies om Fords nye 1,4-liter, som er plassert under panseret i nye Fiesta. Vi hadde i hvert fall svært lite å utsette på denne motoren etter at vi stiftet bekjentskap med Ford Fiesta 1.4 TDCi i Estepona for en drøy måned siden.

Common Rail

Det er derfor ingen hemmelighet at vi hadde store forventninger til Fords nyeste motor - 2.0 TDCi. I likhet med sine mindre familiemedlemmer mates også denne motoren av et såkalt felles reservoar (common rail). Et felles reservoar kjennetegnes ved at det leverer diesel under svært høyt trykk, ofte opp i mot 2.000 bar. Drivstoffet går ikke omveien via ventilene, men sprøytes direkte inn i sylindrene. Resultatet er svært god forstøving, noe som i sin tur gir god drivstoffutnyttelse, økt dreiemoment, økt effekt og lavere forbruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer