Motor og kjøreegenskaper

Skepsisen mot små motorer og automatgir gjøres til skamme av en velfungerende Multitronic trinnløs girkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Hvis du gir full gass drar turtelleren av gårde til der hestekreftene er flest, og blir der helt til du slipper gassen. Begrepet sømløs giring får en helt ny mening, og akselerasjonen er svært effektiv motorstyrken tatt i betraktning.

Multitronic

Bortsett fra tendenser til somling ved igangsetting fungerer Audis trinnløse girkasse svært godt. Audis valg av liksomutveksling virker fornuftig. Girmønsteret er som på vanlige automatgirkasser, et spor for retningsbestemmelse og trinnløsgiring, og et spor for manuelle girskift.

Testbilen var utstyrt med et tiptronic sportsratt (4.460 kroner) der giringen kunne styres fra rattet med trykknapper. Det begynner å bli ganske vanlig, men dette ekstrautstyret viste med en liten detalj hvor gjennomtenkt denne girkassen er fra Audis side.

Ved nedgiring fra rattet holdt girkassen denne posisjonen lenge hvis du ikke rørte gasspedalen. Dette var til god hjelp som motorbrems mellom bakkar og berg. Hvis du derimot går på gassen tar det kort tid før girkassen går tilbake til automatmodus. Det gir en fin kjøreflyt ved at ”milde” nedgiringer før en sving kan erstatte bruk av bremsepedalen – noe passasjerer pleier å sette pris på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer