Motor og kjøreegenskaper

Vi lunker bortover en øde landevei og prøver å la være. Men vi må bare kjenne det enda en gang - det herlige suget fra den deilige rekkesekseren. Gasspedalen trykkes i bunn for endte gang.

Publisert
Sist oppdatert

Girkassen reagerer nærmest umiddelbart. Ned i fjerde, ned i tredje, ned i andre og go. Vi trykkes tilbake i seteryggen mens bilen kaster seg fremover. Kraften er voldsom og fartsøkningen heftig. Den tre liter store rekkesekseren produserer et herlig lydbilde og nærmest freser der den presser seg selv opp mot rødmerkingen.

Men så får Herr Fornuft overtaket igjen. Det er dessverre ingen tysk autobahn vi har foran oss og vi går derfor motvillig av gassen. Selve opplevelsen har bare vart noen få sekunder, men har gitt bedre underholdning enn en gjennomsnittlig spillefilm.

0-100 på 8 sekunder

Som du kanskje forstår - vi ble imponert over denne motoren, som makter å bringe IS300 SportCross fra 0 til 100 kilometer i timen i løpet av respektable 8 sekunder. Kraftkilden trekker uanstrengt og føles råsterk allerede fra 2.000 o/min. Fraværet av turbo og kompressor føles ikke som noe savn. Her er det rent slagvolum og avansert ventilstyring som gjelder.

Når vi passerer 3.000 o/min våkner motoren ytterligere til liv og skyvet opp til 5.000 o/min er herlig. Men det slutter ikke her. For det er mellom 5.000 og 6.400 o/min at motoren viser sitt sanne ansikt. Det er i dette turtallsområdet at du kommer i kontakt med de 214 hestekreftene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer