Motor og kjøreegenskaper

Foran torpedoveggen snurrer samme 2,7-liters dieselmotor med Common-Rail, men ute på veien er forskjellene store.

Publisert
Sist oppdatert

Vi starter imidlertid ikke på veien, men i skogen. Og det er ikke mange bakkene som skal til får å gi en av bilene hedersbevisningen skogens konge.

Lavgir på begge

Både Mercedesen og Jeepen har lavgir, men systemet i Jeep Grand Cherokee er langt enklere enn systemet i Mercedes M-klasse. Der Mercedes briljerer med sensorer, datakraft og intelligent fordeling mellom hjulene varter Jeep opp med tre hydrauliske pumper som enkelt sørger for å fordele kreftene mellom for og bakakselen. Ingen av de to bilene har differensialsperrer, men Mercedes hevder at elektronikken hele tiden overfører maksimalt med krefter til det hjulet som har best grep.

Teori og praksis

Og vi betviler ikke at ingeniørene hos Mercedes-Benz har regnet riktig og at teorien stemmer. Likevel ble Mercedesen ydmyket i terrenget. Håpløst ble den stående, mens elektronikkens algoritmer og formler fomlet nyttesløst. Da gikk det bedre med Jeep, selv om også den hadde problemer i bakken. Men det enklere firehjulsdriftssystemet tillot hjulspinn, og med fire slurende hjul kom vi opp bakken uten nevneverdige problemer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer