Motor og kjøreegenskaper

Med oppgraderingen av Passat kom også fem nye motorer – blant annet TDI-motoren som satt under panseret på vår testbil.

Publisert

Er det diesel du ønsker å fylle på tanken, har du tre muligheter med nye Passat: Den gamle 2,5-liters V6-eren som har blitt med fra den utgående Passaten, samt to 1,9-litere som begge er nye i Passat.

Minstemann

Under panseret på vår testbil satt den minste av de to firesylindrede dieselmotorene som finnes i Passat. Den største har 130 hestekrefter, mens den minste som stod for å skyve oss av gårde, rommet 100 hestekrefter. Full uttelling av de 100 hestene oppnås ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Sterk og fleksibel

Dreiemomentet er ikke minst like interessant som hestekreftene, om ikke mer. Motoren i vår testbil hadde 250 Newtonmeter å skyve med, noe som absolutt er akseptabelt. Dreiemomentet kommer for fullt allerede ved 1.900 omdreininger i minuttet, som gjør motoren svært fleksibel. Du kan ligge på høye gir i ganske lave hastigheter, uten problemer. Dravilligheten er det ingenting å si på, motoren virker veldig sterk og den drar svært jevnt – allerede fra 1.900 omdreininger i minuttet.

Vår testbil var utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse. Denne er svært presis og lettsjaltet, og sådan et meget hyggelig bekjentskap.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer