Motor og kjøreegenskaper

Høyere effekt krever sitt, men oppgraderingene av understellet henger etter.

Publisert

Kanskje gjelder dette i særlig grad Micra med CVT (trinnløs girkasse). Når du skal akselerere maksimalt blir nemlig den lille bilen en stor håndfull å håndtere. For det første river og sliter effekten i rattet, og for det andre blir støynivået ganske høyt.

Spesielt dersom det er sporete vei skal du følge nøye med hva bilen foretar seg. Uten særlig forhåndsvarsel kan den komme til å "dra seg selv" ut av sporet, særlig på motorvei er dette et problem. Problemet blir ikke mindre av at styrefølelsen er svak, den står i en underlig kontrast til det tykke, solide rattet og den relativt presise styringen.

Mer enn sterk nok

Men alt i alt er og blir Micra i første rekke en bybil, og til dette bruket fungerer bilen svært godt. Den er liten og oversiktlig, og dermed svært lett å plassere i kjørebanen -- eller å foreta lukeparkeringer med.

Den er også kjapp så det holder, selv om det strengt tatt virker unødvendig å gi full gass, holder du gassfoten en centimeter eller to under fullgass utnytter den trinnløse girkassen motorens dreiemoment til å gi så sterk akselerasjon som mulig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer