Motor og kjøreegenskaper

Vår S60 er den svakeste modellen i S60-utvalget, men har likevel hele 180 hester å spille på. Det er dessverre et par skavanker her også som ødelegger noe av opplevelsen.

Publisert

Volvo latterliggjør konkurrentene ved å lansere en 180-hester som minste motoralternativ. Motoren har fem sylindere, fire ventiler per sylinder og doble overliggende kamaksler. Effekten er 180 hestekrefter ved 5.300 omdreininger, og dreiemomentet er 240 newtonmeter fra 2.200-5.300 omdreininger.

Lavtrykksturbo

180-hesteren har en lavtrykksturbo som gjør at dreiemomentet kommer tidlig i turtallsregisteret. Det gjør at du sparer mange girskift, eller som i vårt tilfelle med automatgir, at motoren jobber lett og uanstrengt. Du trenger med andre ord ikke jage turtelleren inn i det røde området.

Forholdsvis sprek

Allerede fra 1.500 omdreininger kjenner du at det skyver skikkelig, og dreiemomentskurven er flat opp til 5.300 omdreininger. Å strekke turtelleren lengre enn dette er unødvendig og kaster ikke noe særlig av seg. Mellomregisteret imponerer stort og Volvo oppgir 0-100 kilometer i timen til 9,5 sekunder. Med automatgir, til 9,5 sekunder, og toppfarten skal være 215 kilometer i timen. Dette er med andre ord en rask bil, og selv om dette er minstemann i S60-serien har vi ingen betenkeligheter med å anbefale denne til de som vil ha litt ekstra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer