Motor og kjøreegenskaper

Legenden Subaru Impreza GT Turbo hadde 218 hester, firehjulsdrift og en to-liters boksermotor under panseret. Det har også Subaru WRX – likevel er den snillere.

Publisert

Vi klagde over støy, og over fjæringskomforten forrige gang vi satt bak rattet i Subaru Impreza GT Turbo – men vi skamroste motoren og ikke minst kjøreegenskapene.

Dessverre viser Subaru med Impreza WRX at all fremgang slett ikke er fremgang.

Fortsatt turbo og 218 hester

For trass i at boksermotorens herlige mekaniske sang øker til et fullendt crescendo før det igjen er tid for å flytte på girkassens tannhjul, oppleves ikke akselerasjonen i WRX like brutal som den var i GT Turbo. Ikke for det, 218 hester som er fordelt på 1.350 kilo sørger fortsatt for fartsøkninger som er langt over hva gjennomsnittet av den norske bilparken kan drømme om – og med en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder bør du stramme nakkemusklene før du slipper ut kløtsjen.

Flatere dreiemomentskurve

Trass i at WRX altså er 0,4 sekunder raskere på sprinten til 100, virker den tregere enn sin forgjenger. Og grunnen er kraftutfoldelsen. For fortsatt er toppmodellen i Subaru sin Impreza serie utstyrt med en to-liters turbomotor med ladeluftkjøler, fire ventiler per sylinder, 218 hestekrefter og et dreiemoment på 290 Newtonmeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer