Motor og kjøreegenskaper

Nye Elantra har fått skarpere skyts under panseret, og vår testbil var utstyrt med det kraftigste.

Publisert

Den gamle modellen tilbød en 1,5-liter og en 1,6-liter. Nå kan du velge mellom en 1,6-liter med 90 hestekrefter, eller en 2,0-liter med 141 hestekrefter.

Godt med krefter

Vår testbil var utstyrt med den største motoren, som altså har et slagvolum på 1.975 kubikkcentimeter, og som har 141 hestekrefter til disposisjon ved 6.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 183 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet. Motorkreftene er absolutt tilstrekkelige, og akselerasjoner ved for eksempel forbikjøringer er ikke noe problem, men da må du regne med å legge inn lave gir og jobbe med turtallet. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 9,1 sekunder.

Girutveksling

Standar girutveksling på Elantra er en 5-trinns manuell girkasse – og det var også vår testbil utstyrt med. Vi bemerket at girkassen i den forrige modellen av Elantra virket litt trang og upresis. Dette er i alle fall ikke noe problem i den nye utgaven av Elantra, for der er den manuelle girkassen svært lettsjaltet og presis. Automatgir kan også installeres i Elantra dersom du har sedanutgaven med 2,0-literen – da koster det deg 11.000 kroner i tillegg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer