Motor og kjøreegenskaper:

I Prius får du ikke bare én, men to motorer. Blir det da dobbelt så moro?

Publisert

THS – eller Toyota Hybrid System – består av to motorer: En bensinmotor og en elektromotor. Til sammen kan disse tilby 117 hestekrefter og hele 565 Newtonmeter. Høres ikke dette ganske fantastisk ut?

El- og forbrenningsmotor

Bensinmotoren har et slagvolum på 1.497 kubikkcentimeter, og den har 72 hestekrefter som kommer i full styrke ved 4.500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment på bensinmotoren er 115 Newtonmeter ved 4.200 omdreininger i minuttet. Elektromotoren har 45 hestekrefter og imponerende 450 Newtonmeter.

Hver for seg eller begge sammen

Begge motorene er koblet til en kraftfordeler som overfører kraften til girkassen (CVT, eller trinnløs girkasse), som igjen overfører drivkraften til fremhjulene. Bilen kan gå på bensin og elektromotor, kun den ene av delene, eller den kan kun lade batteriene. Batteriene lades når bilen ruller uten gasspådrag, eller når du bremser. Dette kan du overvåke fortløpende på monitoren i midtkonsollen – som du kan se et detaljert bilde av 18928">her. Mer utførlig om hvordan drivkreftene i Prius fungerer, kan du finne i artikkelen 16502">”Slik virker Toyota Prius”.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer