Motor og kjøreegenskaper

Du skulle kanskje tro at denne bilen har problemer med å få kreftene ned i asfalten? Tro om igjen.

Publisert

Det rå og bunnsterke momentet på 310 Nm skal nemlig fordeles på "bare" to drivhjul, men A3 1.9 Tdi redder seg av flere grunner.

For det første er elektronisk stabilitetsprogram (ESP) standard på alle modeller av A3, og for det andre kommer ikke momentet like fort som på en tilsvarende bensinmotor. Den jevne ytelsen sørger for at det faktisk er svært lett å dosere gassen, og vi greide sågar å akselerer 0,5 sekunder fortere fra stillestående til 100 km/t på vår testbane enn de fabrikktall Audi selv oppgir. Og det er nokså uvanlig, normalt er det motsatt: bilfabrikantene skryter på seg raskere akselerasjonstall enn de fleste andre greier å oppnå.

Ekstremt fleksibel

Noe av det viktigste med denne bilen, er de kompromisser man slipper å gjøre mellom sportsbilen og gjerrigknarken. Et forbruk på 0,56 (eller enda lavere på ren langkjøring) er på langt nær oppnåelig. Ved landeveiskjøring i 90 km/t greier du deg nemlig fint i 6. gir med rundt 1.600 - 1.800 o/min på turtelleren.

Og selv om du tusler av gårde på tilsynelatende lave turtall, kan du når som helst trykke på gasspedalen og forvente heftig respons. Som nevnt: Akselerasjon fra 60 - 100 km/t går på 4,5 sekunder i 3. gir, og i 4. gir bruker A3 6,3 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer