Motor og kjøreegenskaper

Til tross for antallet R`r i navnet, er R 1100 R overhodet ingen racer. Fra 1100 kubikk har BMW kun tatt ut 80 hestekrefter. Her er det dreiemomentet som er prioritert

Publisert

I følge de offisielle tallene leverer sykkelen hele 97 Nm ved 5.250 omdreininger.

For de aller fleste av oss sier ikke disse tallene så mye, men i praksis vil det si at sykkelen leverer varene på lave turtall. Bunndrag er nøkkelordet, og har du først fått sykkelen opp i femtegiret vil slitasjen på girkasse og clutch være minimal.

Cruiser du i norsk motorveifart, ligger turtelleren på 3.000 omdreininger i minuttet ved 90 km/t. Og la det være sagt med en gang: Her er det krefter i overflod.

Følger du derimot trafikken og holder 110 km/t, er turtallet rundt 4000.

Boxermotor & kardangdrift

Det er noe spesielt med boxermotorene. Personlig har jeg ikke hatt helt sansen for utseendet deres. Jeg synes de er alt for store og klumpete, der de stikker ut på hver side av sykkelen.

Ruser du motoren på tomgang eller bremser brått på girene, opplever du også raskt de kraftige sideveiskreftene fra boxermotoren. Du kjenner faktisk at stemplene i motoren jobber sidelengs, og ikke opp og ned.

At det er svært uvant for alle som er vant til vanlige rekkefirere, er vel neppe noen overraskelse. Personlig hadde jeg sans for denne "vridningen", men her vil nok meningene være delte. Kraftige vibrasjoner hører liksom med på en Ducati, men kanskje ikke for alle potensielle BMW kunder. Dette er uansett pirk, dette er en vanesak. Girkassen fungerer greit, men det er litt større avstand mellom girene enn det vi er vant til. Når det gjelder tettstegede girkasser har nok tyskerne fortsatt litt å lære av japsene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer