Motor og kjøreegenskaper

Maskinen i W650 er en av meget få parallelltwin-motorer på det norske markedet. Resultatet er en trivelig lyd og et brukbart bunndrag.

Publisert

Men hvis du er ute etter fart og akselerasjon, er ikke W650 noe for deg. For selv om Kawasaki har utstyrt de to sylindrene med fire ventiler hver, har de ikke hentet ut mer enn 50 hestekrefter av de 676 kubikkcentimetrene. Med tanke på at sykkelen i tillegg veier nesten 200 kilo, er det ingen fare for at armene dine skal bli dratt ut av ledd når du gir gass ut av lyskryssene.

Bra dreiemoment

Gassresponsen er med andre ord ikke påtagelig kvikk, men til gjengjeld leverer parallelltwin-motoren et brukbart bunndrag allerede fra 3.000 o/min. Du trenger derfor ikke å gire deg i hjel. Det maksimale dreiemomentet er på 56 Nm, og oppstår ved 5.500 o/min. Når det skal gå fort, er det mest å hente mellom 5.000 og 7.000 o/min. Turtelleren er ikke rødmerket før ved 7.700 o/min, men mellom 7.000 og 7.700 o/min leverer motoren mer støy enn akselerasjon. Man føler derfor ikke noe stort behov for å dra W650 helt ut på girene. Og nettopp fordi W650 inviterer til en avslappet kjørestil, blir bensinforbruket lavt. Vi målte et forbruk på 0,55 liter per mil, behagelig med tanke på norske bensinpriser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer