Motor og kjøreegenskaper:

Agila er tilgjengelig med en 1,2-liter og en 1,0-liters motor. Vår testbil hadde det kraftigste motoralternativet. Heldigvis.

Publisert

Det som i hovedsak skiller Opel Agila fra Suzuki Wagon R, er motorene. Selve bilen har de utviklet i samarbeid, mens motorene er merkenes egne. Begge motoralternativene som sitter i Agila, er videreutviklinger av motorer fra Opel Corsa.

Kraftigste motor

Den kraftigste motoriseringen under det lille panseret på Agila, er altså en 1,2-liter. Denne har 75 hestekrefter å dra med, som er rimelig bra til en 1,2-liter å være. Disse hestekreftene slår til ved 5.600 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er også rimelig godt til en så vidt liten motor: 110 Newtonmeter som slår til for fullt ved 4.000 omdreininger i minuttet. Akselerasjonstiden fra 0-100 kilometer i timen er oppgitt til 13,5 sekunder.

Slitsomt

Hva betyr så dette i praksis? I byen, hvor man stort sett har hyppige lyskryss, tett trafikk og 50-soner, tilbyr 1,2-literen tilstrekkelig med krefter. På landeveien eller motorvei, er det mer slitsomt. Siden hestekreftene og dreiemomentet krever en del turtall før de trår til for fullt, må du hente turtall i lave gir dersom du skal greie å akselerere noenlunde raskt - det være seg ved innkjøring på motorvei, i oppoverbakker eller ved forbikjøringer. Vi syntes at dette ble noe slitsomt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer