Motor og kjøreegenskaper

Motoren i 748 Biposto er en morsom sak. Den brummer og smeller, men det er synd lydeffektene er friskere enn motoren. Da ville det nærme seg perfeksjon, siden kjøreegenskapene er av den friske sorten.

Publisert

Ducati 748 Biposto er utstyrt med en såkalt L-twin. Det betyr at den ene sylinderen peker fremover og den andre peker oppover. Dette er gjort for å få mer vekt på forhjulet. Motoren yter 97 hestekrefter ned 11.000 omdreininger og dreiemomentet er på 74 Nm ved 9.000 omdreininger. Toppfarten ligger på cirka 245 kilometer timen, noe vi nesten klarte på vår tilmålte "lekeplass"

På banen er det mest gøy

Min personlig mening er at dagens R-sykler går så fort at det kan være vanskelig å ha det morsomt på offentlig vei -- du kommer sjelden eller aldri i nærheten av å utnytte syklenes potensiale. Dette gjelder også for 748 Biposto. Det er når du kan tømme gir etter gir at det virkelig blir interessant.

Første gir er ganske høyt. Turtallssperra smeller inn i 110 kilometer i timen. Andre gir stopper i 150, tredje i 190 og fjerde i 230. Dette er det vi rekker før bremsene må gjøre kjempejobben med å skrubbe maksimalt helt til sykkelen står stille. Etter cirka 10 slike ned bremsinger begynner det å bli varmt for klossene, men bittet er upåklagelig til tross for mye varme.

Landeveiskjøring

Landeveiskjøring går greit med en 748. Det eneste er at farten ikke bør være for dårlig, det kan nemlig fort bli litt kjedelig. Hvis det derimot er litt tempo blir det virkelig gøy. Den lille sykkelen er svært lettstyrt, og du kan kaste den gjennom svingene lekende lett og likevel er den stødig som bare det når det går fort rett frem. Styredemperen gjør at styret forholder seg rolig nesten uansett hva du skulle finne på med gasshandtaket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer