Motor og kjøreegenskaper

Med to liters slagvolum og kompressor blir SLK 200 ML en lett konstruksjon. Forbausende lett.

Publisert

Med tanke på utvendige mål skiller den seg ikke vesentlig fra konkurrenter som Audi TT og BMW Z3, den er 3 - 4 cm kortere ann TT og Z3, 14 cm smalere enn TT, men 3 cm bredere enn Z3, og den er 1 cm lavere enn Z3, 7 cm lavere enn TT.

Men så skulle man kanskje tro at SLK ble en del tyngre nettopp på grunn av takkonstruksjonen. Så feil kan man ta. TT er en skikkelig tungvekter, den veier 235 kg mer enn SLK, Z3 2.8 veier 65 kilo mer.

At Z3 2.8 veier noen kilo mer med sin store motor er ikke overraskende, men at Audi TT 1.8T (180 hk) veier 1.430 kilo er en stor overraskelse, TT stiller i Sumo-klassen, for å si det mildt.

Nennsom balanse

Vi merket SLK 200 ML sine velproposjonerte kilo på landeveien. Bilen har en glimrende balanse, den er verken fremtung eller baktung, og sammen med et godt beregnet understell skal du virkelig gjøre deg flid for å få SLK til å finne på unoter. Det er nesten så ESP (Elektronisk stabilitetskontroll) er en total overdrivelse på denne bilen.

Dessverre er styringen for tung, og gir få tilbakemeldinger om hva bilen finner på. Men når tilvenningsperioden er over, og du begynner å bli godt kjent med SLK, setter du sannsynligvis pris på dens presise styring og gode retningsstabilitet -- mangelen på tilbakemeldinger til tross.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer