Motor og kjøreegenskaper

At en Citroën Xsara Picasso slett ikke er noen racerbil er vel og greit, men 90 hester blir likevel i snaueste laget.

Publisert

For den lille motoren med sine 1,6-liters slagvolum, 90 hester og 135 Nm ved 3.000 omdreininger, har en stor oppgave. For stor spør du oss.

90 hester er for lite

Ikke det at det er noe problem ved vanlig kjøring, men straks du får lastet opp med ektefelle, unger og bagasje blir de 90 hestene overveldet - og du er lykkelig over at du slipper å strekke deg etter girspaken som Citroën så klokelig har plassert oppå dashbordet. Ikke blir du spesielt lei deg av at den, til en forandring, også er rimelig presis.

For gire det må du dersom du velger den minste motoren til din Picasso.

Trygge kjøreegenskaper

Men om ikke motoren akkurat fikk oss til å juble av begeistring, gjorde i alle fall kjøreegenskapene noe med våre munnviker. For til å være en mini-MPV har Xsara Picasso ett godt grep om veien - og skulle du ha feilberegnet hastigheten inn i kurven, høyst utenkelige med bare 90 hester, understyrer vår franske venn beskjedent for å minne deg om at slik kjøring slett ikke er passende.

Jo da, kjøreegenskapene er bra til biltypen å være - og når den kommer til Norge har den i også blokkeringsfrie bremser som standard.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer