Motor og kjøreegenskaper

Storebror Primera er vel kjent for sine svært gode kjøreegenskaper. Nå har den fått en verdig konkurrent i sin mindre modellbror.

Publisert

I løpet av vår testperiode fikk vi sjansen til å kjøre vår testbil -- en Primera 1.8 Sport -- på Norsk Trafikksenter på Våler. Banen er en typisk "full fart"-bane for en slik bil, siden rettstrekningene ikke er lange nok til at farten på en standardbil blir avskrekkende, og de fleste svingene er nokså slakke.

Og vi ble imponert av Almera, som oppfører seg så nøytralt og forutsigbart at det er en sann fryd! Går du for fort inn i svingen understyrer bilen, men du kjenner fort hva som skjer, og det skal svært mye til før man mister all mulig styring. Og selv om du i en slik situasjon gjør alt feil -- enten slipper gassen eller begynner å bremse -- skal det ikke rare kurskorrigeringen til før alt går som på skinner igjen.

Sportslig lyd, men…

I en kompaktklassebil som Almera skulle man tro at det holdt i massevis med en 1,8-liter. Og det gjør det jo for så vidt. Motoren er svært fleksibel på lave turtall, og går friskt nok på høye, men i forhold til at det faktisk er en 1,8-liter ble vi ikke direkte imponert over ytelsene. Det låter sportslig (og mye), men lyden står ikke helt i forhold til ytelsene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer