Motor og kjøreegenskaper

Rewaco hadde utstyrt vår modell med en motor på 1,6 liter hentet rett ut av den gamle bobla. Ytelsene er beskjedne, men underholdene. Kjøreegenskapene er også i en klasse for seg selv på godt og vondt…

Publisert

Vår trike var utstyrt med en boblemotor på 50 hestekrefter. Dette ga grei akselerasjon og en toppfart på cirka 120 kilometer i timen. Dette holder i lange baner for denne typen farkost, vi hadde litt problemer med å kjøre på bakhjulene siden motorkraften var litt beskjeden - mer motorkraft hadde imidlertid gjort akkurat det til en lek.

Vektfordeling

Maken til skjev vektfordeling skal du lete lenge etter. Antagelig er fordelingen cirka 95% bak og 5% foran. Derfor er naturlig nok ikke svinger trikens sterke side. Litt gasspådrag i svingen eller inne på en parkeringsplass gjør at sykkelen går rett frem - en effekt som er mindre ønsket. Med litt trening mestrer du imidlertid kjøreegenskapene litt bedre - og du slipper episoder som gjør deg om til skjelvende aspeløv.

Blanding av bil og motorsykkel

Trike kjøres som en blanding av bil og motorsykkel. Du har styre med gass på høyre hand, girspaken rett foran deg, clutch på venstre ben og brems på høyre ben. Dette krever også litt tilvenning. Mest gunstig er det å gire med venstre hånd, men løsningen er langt fra ideell - i allefall ikke i byen hvor hyppige girskift er en del av hverdagen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer