Motor og kjøreegenskaper

Teknisk sett bygger Yaris 1.0 og 1.3 på samme plattform, en motorpalett Toyota etter hvert tar i bruk på alle modeller.

Publisert

Motoren er nemlig den samme som står i Yaris Verso 1.3, og motorer med tilsvarende teknikk blir -- eller er allerede -- å finne i Corolla, Celica, Rav4 og Avensis. Toyota blir dermed blant de første som setter så vidt avansert motorteknikk inn i virkelig storskala produksjon.

Joda, både BMW og Honda har mer avanserte motorer, og har hatt det i serieproduksjon lenge. Men da snakker vi knapt om de volum som Toyota operer med på slike folkelige modeller.

Men hvordan virker det?

Vi har sagt det før, og sier det gjerne igjen: DinSide er for så vidt ikke så interessert i hvor avansert teknikken er, vi forsøker å finne ut hvordan bilen fungerer i praksis -- uansett hvor mye finmekanikk som befinner seg under panseret.

Og det er her vi blir littegrann skuffet når vi sammenligner Yaris 1.3 med en lang rekke andre konkurrenter. Riktignok har da konkurrentene ofte enklere teknikk og litt større slagvolum, men det er effekt og dreiemoment som betyr noe når du er ute på veien.

Med 86 hk og 124 Nm befinner nemlig Yaris 1.3 seg rett under toppen i forhold til mange andre biler; så som Polo 1.4, Skoda Fabia 1.6, Opel Corsa 1.4, Peugeot 206/Citroën Saxo og Fiat Punto. For å nevne noen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer