Motor og kjøreegenskaper

Med en 1,8-liter og Turbo, skorter det ikke på reaksjonsevne og krefter i sedanutgaven av Passat.

Publisert

Vi har tidligere prøvekjørt Passat, også denne en sedan, men den gang med en 1,9-liters dieselmotor. Denne prøvekjøringen kan du lese 1209">her.

Kalde fakta

Vår testbil denne gang var bensindrevet. Slagvolumet er på 1.781 ccm, og med turbo jages antall hestekrefter opp i 150 hk. Passaten får full effekt av disse 150 hestene ved 5.700 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er på 210 Nm, ved 1.750 - 4.600 omdreininger i minuttet. Toppfarten nås ved 223 kilometer i timen, og akselerasjonen fra 0-100 gjøres unna på 8,9 sekunder.

Godt med krefter

Dette er absolutt tilstrekkelig med krefter i denne tyske sedanen. Den er sterk og rask ved akselerasjoner, noe som er en verdifull egenskap særlig ved bykjøring og forbikjøringer. Denne motoren svært fleksibel og har en svært god seigdragningsevne, som også det svært fleksible dreiemomentet er et vitnesbyrd om.

Lettsjaltet manuell

Vår testbil var utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse, men denne motoren kan også fås i kombinasjon med en 5-trinns automatkasse og med tiptronic-funksjon.

Den manuelle girkassen er lettsjaltet og ganske presis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer