Motor og kjøreegenskaper

Med en ytelse på 155 hk fra 1.970 ccm plasserer Alfa seg litt over gjennomsnittet over effekt/ytelse fra en motor med 2 liters slagvolum uten turbo.

Publisert

Men det er langt igjen til de sterkeste, for eksempel har PSA-gruppen tolitere uten turbo med 167 hk, både Audi, Subaru, Saab og Volvo har tolitere som -- med eller uten pustehjelp -- yter helt opp mot 240 hk. Fra Fiat-gruppen har man sågar en toliter med turbo (som finnes i for eksempel Lancia Kappa Coupe) som yter 205 hk. Mon denne hadde gjort seg enda bedre i en bil som 156 Selespeed?

Likevel må det kunne hevdes at Alfa 156 er en av de mest sportslige familiesedaner som finnes på markedet til under 350.000 kroner -- se bare på lenken 6757">"Pris, utstyr og konkurrentsammenligning", der Alfa med god margin har det laveste dreiemomentet, men den raskeste akselerasjonen.

Girkassen får skylden for alt

Dette skyldes nok i første rekke utvekslingen på girkassen, som er mye lavere ann hva man er vant til. Ved kjøring på motorvei i 90 km/t, surrer motoren rundt på om lag 3.000 o/min, dette er høyere enn mange av konkurrentene som kan være nede i 2 - 2.300 o/min på samme øvelse.

Av akademisk interesse nevner vi også at toppfarten på Alfa 156 er 216 km/t, dette er likevel den samme toppfarten som de konkurrentene vi har laget en sammenligning på, det skyldes at Alfa 156 har adskillig høyere toppturtall enn deandre bilene i sammenligningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer