Motor og kjøreegenskaper

For første gang sitter det altså en GDI-motor under panseret på Galant, som er koblet til en automatkasse. Hva resulterer denne konstellasjonen i?

Publisert

GDI er en forkortelse for Gasoline Direct Injection, og vil på godt norsk betegnes som bensinmotor med direkte innsprøytning. Fordelen med GDI-motorer er lavere forbruk, og selv om et forbruk på 0,89 liter per mil blandet kjøring ikke er rekordlavt isolert sett, så er det rimelig bra til en såpass kraftig motor og stor bil å være.

GDI og Invecs II

GDI-motoren i Galant har et slagvolum på 2.351 ccm. Den har 150 hestekrefter og et dreiemoment på 225 Nm ved 3.500 omdreininger i minuttet. Toppfart er 205 kilometer i timen, og akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 11,4 sekunder. I motsetning til de fleste andre konkurrenters motorer med større slagvolum enn 2,2 liter, har galant en 4-sylindret motor, ikke en sekssylindret.

Girutvekslingen skjer ved hjelp av en 4-trinns automatkasse som Mitsubishi kaller Invecs II. Dette skal være en ”tenkende girkasse”, som skal tilpasse seg sjåførens kjøremønster.

Sterk motor, behagelig girkasse

Disse fakta resulterer i en motor som er svært sterk, med god seigdragningsevne. Den har absolutt tilstrekkelig med krefter for at kjøreturen skal bli behagelig. Automatkassen fungerer også godt sammen med motoren -- den sjalter rolig og behagelig, uten noe nøkking. Tiptronic-funksjonen er vi derimot ikke like imponert over, den er treg og det tar lang tid fra du beordrer den til å skifte gir, og til den virkelig reagerer. Dessuten har den en litt merkelig egenskap som gjør at du ikke kan skifte fra 3. til 4. gir når du vil, men må vente til du har kommet opp i rundt 55 kilometer i timen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer